PIMcore

Het PIM-systeem zorgt ervoor dat alle data vanuit één platform kan worden beheerd en gedistribueerd wordt over alle kanalen. Dat is nodig want de hoeveelheid productdata is de afgelopen jaren flink toegenomen. Dit komt enerzijds door de longtail-aanpak, waarbij webshops ook steeds meer artikelen tonen die zij zelf niet op voorraad hebben maar door leveranciers worden geleverd. Anderzijds doordat consumenten zo veel mogelijk relevante informatie wensen voordat zij overgaan tot een aankoop. Met alleen een beknopte productomschrijving red je het vandaag de dag niet meer. Klanten willen ook diverse foto’s, instructievideo’s en wellicht zelfs alternatieven of combinatie-artikelen van het product zien.

Veel bedrijven kunnen hun klanten hierin steeds beter tegemoetkomen. Een valkuil is echter dat de productinformatie wordt opgeslagen in verschillende systemen, met versnipperde informatie als gevolg. Niet alleen kost het extra tijd om de gewenste data te zoeken en te gebruiken, ook vergroot het de kans op fouten. Product Informatie Management systemen vormen dan ook steeds vaker de centrale spil tussen de verschillende systemen, zoals het boekhoudprogramma en online marktplaats.

pimcore white - pimcore

Verschil tussen ERP- en PIM-systemen

ERP- en PIM-systemen lijken op elkaar want beiden automatiseren hoe je iets verkoopt, maar het verschil tussen een ERP- en PIM-systeem is dat er bij ERP vooral wordt gedacht vanuit de administratie en bij een PIM vanuit het marketingoogpunt. Zo is ERP gericht op de afhandeling van transactionele data. Het automatiseert data die eenmalig in de tijd voorkomt en altijd dezelfde stappen doorloopt. Denk aan de productprijs, -specificaties en variabelen als voorraadstatus. Na de order, komt er bijvoorbeeld een pick-instructie, een vrachtbrief en daarna een factuur uit. Een PIM systeem biedt geen boekhoudproces, maar is een marketingapplicatie zonder transactionele data. Met Product Informatie Management wordt de aanvullende productinformatie vastgelegd en gedistribueerd naar kanalen als een webshop, in een folder of als catalogus naar een vergelijksite.

Een ERP biedt alle data om een verkoop boekhoudtechnisch te realiseren en alle stappen zijn daarin voor iedereen duidelijk. Anders wordt het wanneer we kijken naar de informatie over het product. Over het vermarkten van een product kun je gemakkelijk van mening verschillen. Denk aan de noodzaak of inzet van verrijkringen als productvideo’s, extra uitgebreide omschrijvingen, of andere productinformatie. De keuzes tussen hoe je elk product managet kun je vastleggen. Zo kan het zijn dat je artikelen die je veel verkoopt wel verrijkt met extra content, want daarbij verdien je deze productiekosten terug, maar niet bij longtail-artikelen die je maximaal eens per jaar verkoopt.

In een kleine organisatie kun je dit prima zelf besluiten, maar je productinformatie managen is bij complexe organisaties een wereld op zich. Ook bij de distributie van productinformatie kan een PIM-systeem een rol spelen. Bijvoorbeeld dat je specifieke verrijkingen wel wilt inzetten op je eigen webshop, maar niet wilt delen met een online vergelijkingssite. Daarnaast kan het zijn dat de verkoopafdeling producten anders omschrijft dan de inkoopafdeling, of dat de marketingafdeling producten liever op basis van bepaalde thema’s toont, dan op de volgorde die uit het ERP komt rollen. Met PIM kun je niet alleen de productdata eenduidig maken, maar ook alle aanvullende product-informatie managen.

Delen via:

Gerelateerde artikelen

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Visma Software BV biedt het mkb, de grootzakelijke en de semipublieke sector complete cloudoplossingen voor boekhouding, financiële administratie, groothandels- en projectadministratie en accountancy.
Dankzij AFAS Online hoef jij je niet bezig te houden met de installatie, updates, back-ups en veiligheid van je server. Dat doen wij voor jou!
Met de Clickker API-koppeling tussen Vplan en Exact genieten gebruikers van gestroomlijnde processen door automatische gegevenssynchronisatie, wat tijd bespaart en fouten vermindert. Dit leidt tot verbeterde efficiëntie, real-time inzicht in financiën en projectstatussen, en vereenvoudigt facturatie en rapportage, wat de algehele werkervaring en productiviteit aanzienlijk verhoogt.